• Hitman’s Bodyguard, The
  • Klute / All The President's Men
  • Victoria & Abdul
  • Logan
  • Game of Thrones – season 7

Taxi Driver

data publikacji: 15/01/2015

Taksówkarz

Taxi Driver

"...na ekranie ma on siłę bomby atomowej..."

Kompozytor: Bernard Herrmann

Rok produkcji: 1976 / 1998

Wytwórnia: Arista

Czas trwania: 60:36 min.

 

Taksówka kojarzy się raczej z jazdą do domu osób nie posiadających własnych czterech kółek, gadaniem w trasie. Wszystko zmieniło się w 1976 roku, kiedy pojawił się Travis Bickle – taksówkarz, który nie radzi sobie ze snem i chce sam oczyścić miasto ze zła. Martin Scorsese bardzo przekonująco zbudował portret szaleńca (przełomowa rola Roberta De Niro) w mrocznym i brudnym Nowym Jorku. Jednak film nie miałby takiej siły rażenia, gdyby nie otoczona nie mniejszym kultem muzyka.

 

Scorsese rzadko korzysta z usług kompozytora. Tutaj udało mu się pozyskać prawdziwą legendę – Bernarda Herrmanna, znanego głównie ze współpracy z Alfredem Hitchcockiem. Kiedy wydawało się, że po zakończeniu znajomości z tym wybitnym reżyserem kariera Herrmanna upadnie, zwrócił się do niego najpierw Brian De Palma (naśladujące suspens Hitcha „Siostry” i „Obsesja”), a potem Scorsese. Ścieżkę dźwiękową do jego „Taksówkarza” wydano dwukrotnie – tuż po premierze filmu oraz w 1998 r., kiedy to wypuszczono wersję rozszerzoną, która jest tematem niniejszego tekstu.

 

Jeśli coś zapada tu w pamięć, to prosty, ale konkretny temat przewodni, który wybrzmiewa dość często – nie tylko w filmie, ale i na albumie. W „Main Title” pojawia się gdzieś w połowie – melancholijny saksofon uzupełniany marszową perkusją. Motyw związany jest z postacią Travisa i podkreśla jego alienację. Jednak jego nadmierna powtarzalność – w różnych aranżacjach i utworach, jak motyw Betsy w „They Cannot Touch Her”, gdzie wspierany jest przez fortepian, smyczki i trąbkę, czy mroczniejsza wersja na Hammondzie w „The .44 Magnum is a Monster”) – szybko staje się monotonna, mimo iż na ekranie ma on siłę bomby atomowej.

 

Większość materiału to underscore zmieszany z jazzem. Delikatna perkusja i rozciągające się dęciaki („Thank God for the Rain”, „Cleaning the Cab”, ich dysonans w „Sport and Iris” albo ostrzejsze wejście w „You're Gonna Die in Hell”) budują niepokojącą atmosferę miasta nocą – źródła zła wszelkiego. Ten klimat uzupełnia łagodzący dźwięk harfy („I Still Can't Still Sleep”), dynamiczne wejścia tamburynu i mocne kotły („The .44 Magnum is a Monster”, „Sport and Iris”) – to wszystko poza filmem brzmi dość ciężko. Bazując na pewnym kontraście (mrok-delikatność), Herrmann nieźle współtworzy posępną wizję Scorsese, co czasem działa i poza nią (bardzo ponure „Assassination Attempt / After the Carnage” z popisem trąbek, perkusji i werbli).

 

W reedycji albumu mamy także kilka dodatków. Najciekawszy jest monolog De Niro w „Diary of a Taxi Driver” z muzyką Herrmanna w tle, bardziej podniosłe „God’s Lonely Man” czy funkowo-jazzujące tematy niewykorzystane w filmie, a przearanżowane przez Dave’a Blume’a. Słucha się ich ze znacznie większą przyjemnością i podnoszą one atrakcyjność albumu, choć w samym filmie taka muzyka raczej by kiksowała.

 

 

 

Jak się okazało, „Taksówkarz” był ostatnią kompozycją Herrmanna, gdyż maestro zmarł na zawał serca tuż po zakończeniu pracy. Trudno jednak uznać ją za wyjątkową w jego dorobku, bowiem składa się nań głównie dużo underscore’u i jeden ciekawy temat przewodni. Choć sam film nie byłby bez tej muzyki taki sam, to może nie wystarczyć do polecenia płyty, która wielu może zwyczajnie znużyć. Uczciwą oceną zdaje się więc 3,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

Main Title

02.

Thank God For the Rain

03.

Cleaning the Cab

04.

I Still Can’t Sleep / They Cannot Touch

05.

Phone Call / I Realize How Much She Is Like the Others / A Strange Custumer / Watching Palantine on TV / You’re Gonna Die in Hell / Betsy’s Theme / Hitting the Girl

06.

The .44 Magnum is a Monster

07.

Getting Into Shape / Listen You Screwheads / Gun Play / Dear Father & Mother / The Card / Soap Opera

08.

Sport and Iris

09.

$20 Bill / Target Practice

10.

Assassination Attempt / After the Carnage

11.

Reluctant Hero / Betsy / End Credits

12.

Diary of a Taxi Driver (Album Version)

13.

God’s Lonely Man (Album Version; with Alternative Ending)

14.

Theme from Taxi Driver

15.

I Work the Whole City

16.

Betsy in a White Dress

17.

The Days Do Not End

18.

Theme from Taxi Driver (Reprise)

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz