• Sztuka kochania
  • Tortue Rouge, La (Red Turtle, The)
  • Guardians of the Galaxy, Vol. 2
  • Så som i Himmelen (As It Is in Heaven)
  • Sling Blade

Muzyka filmowa Wojciecha Kilara

data publikacji: 03-07-2012, 13:32

Każdy, kto widział „Draculę” albo „Dziewiąte wrota”, nie zaprzeczy, że ogromnym walorem tych filmów jest wspaniała muzyka. Jak wiadomo, jest ona bardzo istotnym elementem, ponieważ ma znaczący wpływ na nasze emocje. Nic więc dziwnego, że reżyserzy zabiegają o utalentowanych kompozytorów, którzy przyczynią się do sukcesu ich produkcji. W Polsce najbardziej znanym i cenionym twórcą muzyki filmowej jest Wojciech Kilar. W tym roku 17 lipca Mistrz będzie świętował swoje 80. urodziny – o czym z pewnością wiedzą uczestnicy ostatniej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, gdzie odbył się koncert poświęcony twórczości artysty.

Światową sławę zdobył m.in. napisaną w 1992 roku muzyką do „Draculi” w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Kompozytor tak wspomina początek ich współpracy: „Francis Ford Coppola, dzięki „Ojcu chrzestnemu” i pierwszej części „Czasu Apokalipsy” był zawsze moim ulubionym reżyserem. Pewnego dnia, o godz. 3:00 nad ranem zadzwonił do mnie z propozycją napisania muzyki do „Draculi”. Oczywiście zgodziłem się, a to z dwóch powodów. Po pierwsze – kino kojarzyło mi się właśnie z Coppolą, bo lubię i cenię właśnie kino, które to pojęcie oznacza w języku ludzi filmu obraz, ruch, akcję, wielkie namiętności etc. A po drugie, nie da się ukryć, że – cytując „Ojca chrzestnego” – była to propozycja nie do odrzucenia” [K. Podobińska, L. Polony, Cieszę się darem życia. Rozmowy z Wojciechem Kilarem, Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków 2007].

 

Wojciech Kilar współpracował również z takimi reżyserami, jak: Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieślowski i Roman Polański. Jego kompozycje towarzyszą ponad 140. filmom. „Są wśród nich wszelkie ich rodzaje – od filmu dokumentalnego, serialu przygodowego, sagi rodzinnej, po filmowe adaptacje wielkich dzieł literackich, filmy biograficzne, filmy o problematyce egzystencjalnej, moralnej, społeczno-politycznej, wojennej, historycznej; słowem najambitniejsze kino artystyczne” [L. Polony, Kilar. Żywioł i modlitwa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków 2005].

 

Muzyka filmowa Wojciecha Kilara cieszy się ogromną popularnością także w postaci autonomicznych utworów pozbawionych określonego tła filmowego i wykonywanych na koncertach. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom szerszej grupy melomanów, Polskie Wydawnictwo Muzyczne opublikowało dwa zeszyty „Muzyki filmowej na fortepian”. Zawierają one proste transkrypcje najpopularniejszych tematów i utworów z filmów, do których Wojciech Kilar napisał muzykę. Dzięki łatwym opracowaniom, przygotowanym przez polskiego kompozytora młodego pokolenia – Michała Jakuba Paparę – każdy, kto sięgnie po tę publikację, może poczuć satysfakcję i przyjemność z zagrania tematów m.in. z takich filmów, jak: „Dracula”, „Pianista” czy „Dziewiąte wrota”.

 

 

 

Szczegółowe informacje o twórczości Wojciecha Kilara dostępne są na stronie: http://wojciechkilar.pl/

 

foto tematu: Wojciech Wandzel, KBF

Autor: Mefisto

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Komentarz