• Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
  • Sing – score
  • Sing – Deluxe Edition
  • Split
  • Ballerina

Muzyczne info

data publikacji: 20-11-2011, 19:12

 

Czyli ważniejsze newsy ze świata muzyki filmowej z bieżącego miesiąca. A tych, trzeba przyznać, zebrało się sporo. Zacznijmy od premier płytowych...

 

Parę dni temu miało miejsce wznowienie płyty Jerzego Satanowskiego, „Satanorium”. Wydany nakładem EMI Music Polska album stanowi swoiste podsumowanie kilku etapów kariery tego twórcy i zawiera jego najbardziej znane piosenki z filmów, musicali i przedstawień teatralnych, wykonywanych przez znanych polskich artystów.

 

  

 

Na dniach ukaże się soundtrack do familijnej produkcji Martina Scorsese, „Hugo”. Album z muzyką Howarda Shore’a już 22-ego listopada ujrzy światło dzienne dzięki wytwórni Howe Records. Film, którego 3-D pochwalił sam Cameron, ma międzynarodową premierę dzień później. Z kolei 28-ego listopada będzie można kupić soundtrack do animacji „Happy Feet Two”, oczywiście autorstwa Johna Powella, który napisał muzykę także do pierwszej części. Piosenkę promującą film śpiewa tym razem Pink. Płytę wydaje Sony Music Poland, a film trafi do polskich kin już 2-ego grudnia br.

 

Kilkukrotnie przesuwana premiera soundtracku Alexandre'a Desplat z filmu „Idy Marcowe” („The Ides of March”) pojawi się ostatecznie 6-ego grudnia, nakładem Varese Sarabande. Album obecny jest już jednak w serwisie iTunes. Premiera filmu w polskich kinach to dopiero początek lutego. Nieco wcześniej, bo 20-ego stycznia, zadebiutuje na polskich ekranach inny głośny film z muzyką Francuza, czyli „Rzeź” („Carnage”) Romana Polańskiego. Na razie nie wiadomo jednak kiedy i czy w ogóle wyjdzie soundtrack, który wg pierwszych doniesień jest bardzo skromny.

 

  

 

Także w grudniu, a konkretnie 13-ego, ukażą się trzy hollywoodzkie hity – „Mission: Impossible – Ghost Protocol” Michaela Giacchino (dzień później pierwsze premiery filmu we Francji i Belgii – w Polsce na Gwiazdkę), „The Twilight Saga: Breaking Dawn, Part 1” Cartera Burwella, który tym samym powraca do sagi po paru latach nieobecności (album z piosenkami można już nabyć) i „Sherlock Holmes: A Game of Shadows” Hansa Zimmera Szczególnie ten ostatni budzi kontrowersje, gdyż prócz muzyki oryginalnej, znajdzie się na albumie także kilka kompozycji klasycznych i fragment „Two mules for Sister Sara” Ennio Morricone. Jak to wypadnie – zobaczymy. Również tego dnia ma ukazać się soundtrack Briana Byrne’a do dramatu „Albert Nobbs” – interesującego projektu, w którym Glenn Close wciela się w postać… mężczyzny, tytułowego Alberta. Aktorka jest także współautorką piosenki “Lay Your Head Down”, jaką również znajdziemy na krążku., w wykonaniu Sinéad O’Connor. Premiera filmu odbędzie się 21-ego grudnia w USA, a na premierę światową trzeba będzie poczekać dodatkowy miesiąc.

 

  

 

Z innych, zapowiedzianych na grudzień premier, warto jeszcze wspomnieć album do kontrowersyjnego filmu „Shame” Steve’a McQueena, jaki Sony Music wypuści 6-ego grudnia. Płyta zawierać będzie muzykę Harry’ego Escotta, kilka utworów źródłowych, jak i aranżację szlagieru „New York, New York” w wyk. aktorki Carey Mulligan – pojawia się ona zresztą w jednym ze zwiastunów filmu, trzeba przyznać, że bardzo klimatycznym. Film ukaże się w Stanach na początku grudnia. Polscy widzowie będą musieli jednak poczekać aż do marca – jak ulał pasuje do tej sytuacji rodzimy tytuł, czyli „Wstyd”. Nieco wcześniej będziemy mogli obejrzeć natomiast biografię Margaret Thatcher, czyli „Żelazną Damę” z Meryl Streep w roli tytułowej – premiera w Polsce to 10-ego lutego przyszłego roku, podczas gdy w USA film ukaże się 30-ego grudnia br. Trzy dni wcześniej Sony wypuszcza album z muzyką Thomasa Newmana. Jak więc widać, jest na co czekać.

 

 

Także i kolekcjonerzy nie mają na co narzekać...

Kończące swój żywot Film Score Monthly schodzi ze sceny w chwalebny sposób. Wpierw podwójne albumy z muzyką do telewizyjnych produkcji „Nightwatch” Johna Williamsa oraz „Killer by Night” Quincy Jonesa wydano w limicie 3000 egzemplarzy. Następnie wytwórnia wypuściła długo oczekiwane, dwupłytowe „Gremliny” Jerry’ego Goldsmitha.

 

  

 

Jeszcze większe wrażenie zrobiła ostatnio Intrada, wydając kompletny score Christophera Younga do katastroficznego akcyjniaka „The Core”, który uprzednio funkcjonował jedynie w formie promo – dodatku do limitowanego wydania ilustracji z „The Tower”. Drugim dużym tytułem tej wytwórni jest piękna i nieco zakurzona już muzyka Georgesa Delerue z „Rapture”. Śp. francuski kompozytor doczeka się także w niedalekiej przyszłości wydania dwóch swoich odrzuconych prac – Universal France ma wypuścić muzykę z „Regarding Henry” (gdzie Delerue zastąpił Hans Zimmer) oraz „Something Wicked This Way Comes” (James Horner). Numerkiem 184 oznaczono natomiast kolejne wydanie z serii „Special Collection”, którym tym razem okazało się kultowe już „It” Richarda Bellisa – muzyka do telewizyjnej adaptacji jednej z najsłynniejszych powieści Stephena Kinga istaniała dotąd bowiem w formie suity na promocyjnej płycie kompozytora. Teraz istnieje jako dwupłytowy album w cenie 30 USD.

 

Również La-La Land Records nie próżnuje – i choć trudno ich ostatnie wydawnictwa uznać za hity, to jest w czym wybierać: „55 Days at Peking” Dimitrija Tiomkina (limit 2500 sztuk), „Space Above and Beyond” Shirley Walker (3CD, 3000 egz.), „Trading Places” Elmera Bernsteina (2000 szt.) oraz „Voyage to the Bottom of the Sea” Paula Sawtella oraz Berta Sheftera wydane na 50. rocznicę premiery filmu (także limit 2000 szt.). Ponadto na początek przyszłego roku wytwórnia zapowiedziała 6-płytowy, limitowany do 1300 szt. box z muzyką Harry’ego Manfrediniego do pierwszych sześciu części „Piątku 13-ego”.

 

  

 

Z propozycji innych wydawców warto wspomnieć o Music Box Records, które wypuszcza dwie zapomniane prace Michela Magne – „Emmanuelle 4” i „S.A.S. a San Salvador”, a także muzykę Alana Silvestri do romantycznej komedii „Overboard” (limit 1000 sztuk). Nakładem Quartet Records ukazała się natomiast muzyka Nino Roty do dwóch obrazów Federico Felliniego: „Satyrykon” i „Rzym”. Wytwórnia ta na przełomie listopada i grudnia wypuszcza także kolejne limity (do 500 sztuk), które tym razem obejmują jednak praktycznie nieznane, włoskie produkcje/partytury, jak „Quelle strane occasioni” (muzyka: Piero Piccioni), „La morte scende leggera” (Lallo Gori) oraz „Mari del Sud” (Bernardo Bonezzi).

 

I na koniec garść zapowiedzi, czyli kto, co i z kim...

Dario Marianelli i Joe Wright ponownie razem – po wyjątkowo udanej “Pokucie” oraz solidnych, ale nie powalających  „Soliście” i „Dumie i uprzedzeniu” panowie spotkają się na planie n-tej już adaptacji „Anny Kareniny” Lwa Tołstoja. W roli głównej rzecz jasna Keira Knightley, Jude Law jako Aleksei Karenin i znany z „Kick-Ass” Aaron Johnson jako hrabia Vronsky. Premiera zapowiedziana jest na jesień przyszłego roku. Natomiast w marcu inna produkcja z muzyką Marianelliego – komediodramat Lasse Hallstroma „Salmon Fishing”.

 

Także w marcu, a konkretnie 16-ego ma odbyć się premiera  kinowej wersji popularnego w latach 80-tych serialu „21 Jump Street”. Mark Mothersbaugh zajmie się zilustrowaniem tej komedii, w której grają Jonah Hill i Channing Tatum. Odwrotnie ma się sytuacja z Trevorem Morrisem, który przypisany został do serialowej adaptacji “The Firm” Johna Grishama. Swego czasu główną rolę w kinowej wersji zagrał Tom Cruise. Tym razem w protagonistę wcieli się Josh Lucas.

 

A skoro o seriach mowa, to warto wspomnieć o kolejnej filmowej odsłonie przygód Jasona Bourne'a. „Bourne Legacy” – bo taki nosi tytuł – ma być jednak spin-offem. Nie zobaczymy w nim więc Matta Damona, a główną rolę ma zagrać Jeremy Renner. Reżyserii podjął się autor scenariusza poprzednich Bourneów, Tony Gilroy, a co za tym idzie James Newton Howard został wybrany na kompozytora (wcześniej zilustrował „Grę dla dwojga” i „Michaela Claytona” tegoż reżysera, co w drugim przypadku skończyło się nominacją do Oscara). W USA film ma wystartować w sierpniu 2012. Oprócz tego Howard napisze także muzykę do wariacji na temat słynnej baśni, pt. „Królewna Śnieżka i Łowca” („Snow White and the Huntsman”). Premiera filmu 1-ego czerwca przyszłego roku. W obsadzie m.in. Kristen Stewart, Charlize Theron, Bob Hoskins i Ray Winstone.

 

Jednak co dwie Śnieżki, to nie jedna – wcześniej, bo w marcu Hollywood wypuści więc inną, nieco bardziej lajtową wersję tej historii, pod tytułem „Mirror, Mirror”. Film w reżyserii Tarsema Singh („Immortals”, „Cela”) ma w swej obsadzie m.in. Lily Collins, Armie Hammera, Seana Beana oraz Julię Roberts jako Złą Królową. Będzie miał natomiast muzykę autorstwa Alana Menkena, który zasłynął z masy podobnych produkcji dla studia Disneya. Menken napisał ostatnio pieśń „Star Spangled Man” do „Kapitana Ameryki”, do którego pełną oprawę stworzył Alan Silvestri. I zarówno postać, jak i kompozytora uświadczymy też w szumnie reklamowanych „The Avengers”, czyli marvelowskiej zbieraninie największych ikon komiksu, jakie w ostatnich czasach zasiliły duży ekran – Thor, Iron Man, Hulk, Hawkeye... Film w reżyserii Jossa Whedona startuje w Polsce i w USA 4-ego maja 2012, więc Silvestri ma trochę czasu na więcej kreatywności w stosunku do „Kapitana...”.

 

Innym głośnym tytułem przyszłego sezonu jest remake „Pamięci absolutnej” na podstawie prozy Philipa Dicka. W 20 lat po hicie ze Schwarzeneggerem, Paula Verhovena na stołku reżyserskim zastępuje Len Wiseman, a kompozytora Jerry'ego Goldsmitha – Harry Gregson-Williams. Zważywszy na ostatnią formę HGW strach się bać, ale premiera przewidziana jest dopiero na sierpień przyszłego roku (wtedy pojawi się również soundtrack, wydany przez Sony Music), więc może do tego czasu coś się jeszcze zmieni...

 

Zmian nie przewiduje natomiast Steven Spielberg – po “Tintinie” i “War Horse” legendarny reżyser zabiera się za długo zapowiadanego “Lincolna”, a następnie wyreżyseruje mroczne s-f, „Robopocalypse” na podstawie powieści Daniela H. Wilsona. I w obu tych przypadkach możemy spodziewać się muzyki od wielkiego Johna Williamsa, który już wiosną zasiądzie do pisania pierwszej partytury, która będzie już 26-tą pracą napisaną do filmu Spielberga. Premiera “Lincolna” przewidziana jest wstępnie na jesień-zimę 2012 r., a „Robopocalypse” na lipiec 2013 r. Przy okazji tego duo warto wspomnieć jeszcze o niedawnym dokumencie, jaki ukazał się w telewizji TCM, z serii „AFI’s Master Class: The Art of Collaboration”. Dokument ten skupia się na 40-letniej już pracy obu panów i miał premierę 15-ego listopada. Także warto sprawdzić program odnośnie ewentualnych powtórek.

Autor: Mefisto

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Komentarz