• Split
  • Ballerina
  • Secret Life of Pets, The
  • Storks
  • Trolls

Nowy Beethoven Magazine!

data publikacji: 04-10-2011, 22:55

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Beethoven Magazine, w którym można znaleźć dwa teksty poświęcone muzyce filmowej autorstwa Łukasza Waligórskiego. Ekskluzywny wywiad z Ablem Korzeniowskim oraz artykuł opisujący niepokojące zjawisko plagiatu w muzyce filmowej...

 

Abel - człowiek Madonny - wywiad z Ablem Korzeniowskim

"Otrzymał w zeszłym roku nominację do Złotego Globu za ścieżkę dźwiękową do filmu Toma Forda Samotny mężczyzna z Colinem Firthem. 1 września na wyspie Lido, podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego wWenecji, odbędzie się światowa premiera W.E. w reżyserii słynnej piosenkarki Madonny – do którego napisał muzykę. Dwa tygodnie później film obejrzą widzowie festiwalu w Toronto. Abel Korzeniowski do chwili premierowego pokazu W.E. unikał wypowiedzi na temat współpracy zMadonną, ograniczając się jedynie do krótkich komentarzy: „To może być póki co, moja najlepsza muzyka filmowa. Madonna naprawdę pozwoliła mi rozwinąć skrzydła”. Film, w dwóch równoległych wątkach, opowiada o romansie brytyjskiego króla Edwarda VIII z rozwódką Wallis Simpson oraz o zafascynowanej tą historią dziennikarce z Nowego Jorku, Wally Winthrop i jej perypetiach miłosnych pod koniec lat 90. XX w. Oto, co Abel Korzeniowski powiedział nam o swoich początkach, drodze do hollywoodzkiej „fabryki snów” i renomie polskich kompozytorów w Ameryce..."

 

Klepto-kompozytorzy z fabryki snów

"Niejeden meloman, wychodząc z kina po obejrzeniu kolejnej premiery, zachodził w głowę: „Gdzie ja to słyszałem?”. Stworzenie wpadającej w ucho ścieżki dźwiękowej, która jednocześnie spełniałaby swoją funkcję w filmie, nigdy nie było łatwym zadaniem. Dlatego kompozytorzy często osiągali cel na skróty – inspirując się, kopiując, a czasem po prostu kradnąc pomysły z utworów Holsta, Czajkowskiego, Prokofiewa, Dwořaka. Hollywood w sądzie „Dobrzy artyści pożyczają, wielcy – kradną” – mawiał Pablo Picasso. To zdanie trafnie charakteryzuje problem, który od dawna istnieje w muzyce filmowej. Najwięksi kompozytorzy ścieżek dźwiękowych nieustannie posądzani są o kopiowanie cudzych pomysłów, melodii, orkiestracji – choć wcale nie rzadziej czynią to ich młodsi i mniej doświadczeni koledzy. Wiele z takich oskarżeń trafia na salę sądową, ale rozprawy odbywają się za zamkniętymi drzwiami, bez ujawniania wyroku, bo nie życzą sobie tego studia filmowe, chcąc uniknąć negatywnego rozgłosu. Doskonałym przykładem jest niedawny konflikt Fundacji Gustava Holsta z Hansem Zimmerem..."

 

Beethoven Magazine można pobrać bezpłatnie ze strony Stowarzyszenia im. Ludwiga Van Beethovena, lub klilając na poniższą okładkę

 


Autor: Łukasz Waligórski

Komentarze

Jacek 05-10-2011, 12:53

Świetny artykuł o kleptokompozytorach. Wywiad też niczego sobie :)


Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Komentarz