• Zbigniew Górny – Soundtracks
  • Ostatnia misja
  • Emoji Movie, The
  • Captain Underpants: The First Epic Movie – score
  • Akademia pana Kleksa

Chernobyl

data publikacji: 22/06/2019

Czarnobyl

Chernobyl

"...świetnie budująca klimat na ekranie..."

Kompozytor: Hildur Guðnadóttir

Rok produkcji: 2019

Wytwórnia: Deutsche Grammophon

Czas trwania: 38:38 min.

 

Czarnobyl – do dziś ta nazwa budzi przerażenie i grozę. Przypomina ono o największej katastrofie nuklearnej, której liczby ofiar nigdy nie poznamy. Było o tym zdarzeniu wiele dokumentów, reportaży oraz beznadziejnych horrorów, które wykorzystywały temat oraz radioaktywne skażenie jako źródło grozy. O Czarnobylu i eksplozji reaktora znów zrobiło się głośno, kiedy HBO postanowiło zrealizować mini-serial o tym wydarzeniu. Powstał ocierający się o wybitność tytuł z rewelacyjnym aktorstwem (trio Harris-Skarsgaard-Watson) oraz bardzo sugestywnym klimatem, trzymającym za gardło aż do gorzkiego finału.

 

Serial absolutnie warto obejrzeć, lecz co z muzyką? Ale zaraz, to tam była jakaś muzyka? Jeśli pojawia się takie pytanie, to już budzi poważne wątpliwości. I już wiesz, że czeka cię przeprawa tak ciężka, jak samo usuwanie skutków katastrofy w Czarnobylu. Zwłaszcza gdy za muzykę odpowiada Hildur Guðnadóttir – islandzka wiolonczelistka, znana ze skłonności do eksperymentów z dźwiękiem, ambientem oraz dronami.

 

Zapomnijcie o jakimkolwiek gwałtownym podnoszeniu ciśnienia czy underscore’owych jumpscare’ach. Kompozytorka wyruszyła do niedziałającej elektrowni w Ignalinie, zbliżonej pod względem struktury do Czarnobyla. Po co? By zebrać i nagrać wszystkie dźwięki tego budynku, które były fundamentem do całej ilustracji. Odgłosy drzwi, imitacje turbin – to miało zbudować poczucie katastrofy, w trakcie której niemal wszyscy wiedzieli, że czeka ich śmierć. Wydaje się to dobrym wyjaśnieniem tego, dlaczego „Czarnobyl” wydaje się taki spokojny, miejscami wręcz cichy, ale bardzo w stylu Hildur.

 

Że będzie inaczej niż w innych tego typu produkcjach, słyszymy już w otwierającym całość „The Door”. Na pierwszym planie wydaje się wysuwać coś jakby perkusja, do której coraz mocniej dobijają się nieprzyjazne, zapętlone pogłosy. Dźwięki te z każdą sekundą stają się intensywniejsze, by na koniec zaserwować kopniaka. Najmocniejsze fragmenty muzyki to te, gdzie dźwięki zaczynają budzić grozę, jak w „Bridge of Death” czy „Evacuation”. Pozornie słychać tylko szum, ale kolejne zniekształcenia i pętle budują poczucie tego niewidzialnego zagrożenia jakim jest promieniowanie. Niezauważalne dla naszych zmysłów, ale coraz bardziej niebezpieczne, zbierają swoje żniwo. Od nich nie da się uciec, choć bardzo byśmy chcieli.

 

Dlatego dalej będziemy słyszeć szumy, nabierające mniejszej („Turbine Hall”) bądź większej intensywności („Pump Room”), przez co przeprawa albumowa będzie wyzwaniem dla prawdziwych twardzieli. Szumy, ambient, zniekształcenia – ta muzyka poza kontekstem ekranowym wydaje się nie mieć sensu. Są jednak dwa bardziej przystępne fragmenty, o dziwo z partiami wokalnymi. „Liður” był nagrany na płycie Islandki „Saman” – oparty na głosie samej kompozytorki dodaje takiego elegijnego charakteru. Na mnie jednak największe wrażenie zrobiło pojawiające się w finale serialu „Vichnaya Pamyat”, elegia będąca hołdem dla wszystkich zaangażowanych w opanowanie tragedii.

 

Taką muzykę jak „Czarnobyl” ocenia się bardzo trudno. Zdecydowanie jest to praca świetnie budująca klimat na ekranie, potęgująca poczucie smutku oraz bezsilności. Jednak wydanie płytowe wydaje się w zasadzie zbędne, bo ilustracja traci tu na swojej mocy. Bardzo nieprzyjemna, niemal w całości bazująca na dźwiękach, stanowiących silną barierę dla mniej wyrobionych melomanów. Ode mnie mocne 2,5 nuty.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

The Door

02.

Bridge of Death

03.

Turbine Hall

04.

Vichnaya Pamyat – Lwowski Męski Chór Municypialny MONIR

05.

Pump Room

06.

Clean Up

07.

Dealing with Destruction

08.

Waiting for the Engineer

09.

Gallery

10.

12 Hours Before

11.

Corridors

12.

Liður (Chernobyl Version)

13.

Evacuation

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz